samedi 22 mars 2014

Allegorithmic Substance Painter and Bitmap2Material

I have recently purchased at a heavy discounted price Substance Painter and Bitmap2Material, from Allegorithmic.
I discovered allegorithmic years ago when they released the free MapZone software, which was windows-based only, but worked on Mac via Wine. This was a procedural texture editor, very powerful, and, in a way, the ancestor of their flagship Substance Designer.
Since I still use MapZone and it is enough for my needs, I didn't really need Substance designer. But Bitmap2Material was more interesting, especially for my historical buildings.
Their latest software, substance painter, although still in a quite early beta, was also very promising for sci-fi texturing.
As allegorithmic decided to change the non-commercial/pro policy recently for indie/pro policy, you can now buy their programs at the indie price and use them commercially until you reach a 10k $ annual profit with them. Only then you have to upgrade to full pro-price. This is a very clever move from Allegorithmic, and at this price, it's almost a steall (especially if you consider that Substance Painter is at a discounted introductory price, as long as the beta continues).

I poste here some tests made from a very basic stonewall photo to show you the power of B2M.
You will find underneath a sci-fi model which textures have been upgraded through Substance painter.
Pretty awesome, if you'll ask me !!
BTW, Allegorithmic is a French society, based in Clermont-Ferrand.


J'ai acheté hier à prix très réduit les deux logiciels Substance Painter et Bitmap2Material développés pas Allegorithmic
J'ai découvert Allegorithmic il y a des années, quand ils ont sorti gratuitement Mapzone, qui était spécifiquement pour Windows mais fonctionnait sur Mac avec Wine. C'était un éditeur procédural de textures, particulièrement puissant et, d'une certaine manière, l'ancêtre de leur produit phare actuel, Substance Designer.
Depuis, j'utilise toujours MapZone, qui, étant suffisant à mes besoins, m'a dissuadé d'acheter Substance Designer. Bitmap2Material m'intéressait beaucoup, en revanche, particulièrement pour mes modèles historiques (par exemple pour transformer une photo de toit en matière complète).
Leur dernier né, Substance Painter, incluant de la peinture par émetteur de particules, et bien qu'en BETA, me paraissait également très prometteur, particulièrement pour mes modèles de science-fiction.
Récemment, Allegorithmic a fait évoluer sa politique de prix. Les prix se répartissaient avant en licence commerciale/non-commerciale. La version non-commerciale est désormais devenue la version "indie", utilisables à des fins commerciales tant qu'on ne dépasse pas les 10000$ annuels de bénéfice avec ces logiciels, ce qui est très avantageux. Je pense que c'est un pari intelligent pour Allegorithmic qui devrait ainsi étendre sa base d'utilisateurs. En tout cas, à ce prix (25 euros environ pour B2M et 75 pour Substance Painter), c'est vraiment très intéressant.

J'ai posté ci-dessous quelques tests très rapides. Sur le premier rendu, on voit à gauche un mur texturé sur la base d'une simple photo, et à droite, le mur avec une matière complète créée à partir de la photo  B2M.
Sur les deuxième et troisième rendus, on voit un vaisseau de science fiction, le premier avec ses textures de base, le deuxième, après passage dans Substance Painter.

On the left, a simple photo used on the wall. On the right, a complete material created from the same photo in B2M.

The heavy fighter in its initial state...

The same after a ten-minutes tweaking in substance painter...

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